Românul anului 2013 (II)

Daca startul noului an a fost marcat de trecerea in nefiinta a cineastului si actorului roman Sergiu Nicolaescu, poate “cel mai mare din istoria nationala” dupa disparitia acestuia, in timp ce decesul respectivului a capatat proportiile unui seism de inalta magnitudine, mijlocul lui 2013 ne gaseste intr-o vara torida, in care situatia s-a schimbat la fel de mult, precum Victor Slav este unul dintre putinii compozitori de muzica simfonica, iar Catalin Maruta, unul dintre cei mai versati pictori la ora actuala.

Intr-o ordine aleatorie a evenimentelor de o importanta culturala si istorica deosebita, pornim la drum cu intens mediatizatul scandal dintre reporterii televizunii devenite celebre pentru “crimele de la ora 5” si legendarul personaj care a realizat saltul dintr-o cutie de carton, direct la stana de oi. Analizand pe scurt incredibila drama care a afectat milioane de romani, o gasim pe umila Alexandra, trecuta nu demult si prin organul reproducator reghecampfian, ca un simplu pion in ecuatie, un robot platit sa execute ordinele superiorilor, care in urma neprevazutei intamplari, va castiga un plus de imagine si va dobandi mai multa recunostinta in studiourile MediaPro, timp in care legendarul personaj va plati o amenda simbolica pentru buzunarul acestuia, in ciuda faptului ca la stana de oi, nu este si el decat un simplu pion, un robot platit de oierul-sef. Nu trebuie sa fiu nici Kasparov sa vorbesc despre pioni sau nebuni, dar nici Nostradamus sa anticipez faptul ca dupa ce aceasta valva va lua sfarsit, lucrurile vor reveni la normal, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, iar tot acest circ ieftin nu a fost decat o strategie de a face cat mai mult rating, o miscare autentic romaneasca de a umple paginile ziarelor si de a completa grila de stiri, pentru ca umila Alexandra si “saltaretul” din cutia de carton sa isi stranga calduros mana si sa aiba in continuare o relatie de pace si armonie.

Sa revenim la oile noastre si sa ii acordam putin spatiu, asadar, si studentei romance din Marea Britanie, devenita mai nou eroina nationala, gratie unei scrisori cu “accente dramatice”. Titlul care iti capteaza usor atentia, la fel si intreaga isterie creata, te face sa arunci cel putin o privire peste materialul in cauza. Descoperi cu stupoare ca accentele dramatice nu sunt decat lamentari inutile si sentimentalisme de doi lei, tentativa de exprimare academica si cuvintele alese cu grija din dictionar sunt umbrite de gramatica deplorabila, definitia Occidentului si conotatiile religioase nu au decat menirea de a-i impresiona pe romanii coplesiti de “profunzimea” textului, in timp ce transparenta scrisoare nu este decat strigatul de disperare al unei tinere de bani-gata, incapabila sa se adapteze la conditiile noului mediu, iar falsul patriotism afisat nu este justificat decat de absenta prietenilor din cercurile mondene, lipsa parintilor potenti financiar si a teraselor de pe Lipscani si Decebal, cu care a fost obisnuita.

Asadar, traim intr-o Romanie in care non-valorile au devenit modele pentru cei multi, iar non-subiectele devin adevarate tragedii nationale sau sunt ridicate la rang de arta. Traim intr-o Romanie in care lupta cu sistemul e pusa pe gratar si stropita cu bere intr-o padure de la marginea orasului. Traim intr-o Romanie in care iesirile cu prietenii, relaxentele iesiri in parc, chiar si gustarile servite nu mai reprezinta decat o modalitate de a primi atentie pe retelele de socializare. Traim intr-o Romanie in care te poti afisa in public in cel mai jenant mod posibil, dar cat timp ai in mana un smartphone de “enspe” milioane, nimic nu mai conteaza. Traim intr-o Romanie in care numarul analfabetilor si agramatilor il depaseste cu lejeritate pe cel al intelectualilor, iar masinile de lux si vilele ridicate din bani murdari constituie adevaratele valori spirituale si culturale. Pana nu e prea tarziu, “desteapta-te, odata, romane”!

Matei

Nr Vizualizari : 2687

Comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*


*